Zbliża się oddanie do użytku autostrady D4: prywatny inwestor powiększył swoją flotę serwisową.

Zbliża się oddanie do użytku autostrady D4: prywatny inwestor powiększył swoją flotę serwisową.

listopad 18, 2024

Firma Via Salis Operations, która przez blisko 25 lat będzie utrzymywać kilometry autostrady D4, rozszerzyła swoją flotę pojazdów konserwacyjnych. Obecnie posiadają sześć pojazdów Scania P 410, które mogą być wyposażone w różne urządzenia, takie jak systemy odśnieżania, urządzenia do posypywania solą, systemy nawadniające z zbiornikami i dyszami, wywrotki lub nośniki kontenerów. Tę modernizację ogłosiła Scania. Autostrada D4 jest finansowana i budowana przez francuską firmę koncesyjną, Via Salis (grupy Vinci i Meridiam), w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP). Celem tego projektu jest utworzenie 32 km nowego odcinka autostrady oraz modernizacja i wyposażenie w nowoczesne urządzenia 16 km istniejącego odcinka pomiędzy Příbram i Písek. Konsorcjum będzie utrzymywać ten 48-kilometrowy odcinek, który zostanie oddany do użytku, jeszcze przez 24 lata i cztery miesiące.

Rząd będzie „leasingować” tę autostradę, płacąc tzw. opłaty za dostępność. Grupa Vinci stworzyła w tym celu firmę Via Salis Operations, która od lata 2021 roku dba o gotowy 16-kilometrowy odcinek. Nowy, ponad 30-kilometrowy odcinek zostanie otwarty dla kierowców jeszcze w grudniu tego roku. „Dzięki szwedzkiej technologii i niezawodności pojazdów Scania, zarządcy dróg będą w stanie zapewnić bezpieczną i przejezdną nową część autostrady, nawet w surowych warunkach zimowych,” poinformowała Scania. Nowa centrala Via Salis Operations będzie miała siedzibę w centrum utrzymania i zarządzania autostradą (SSÚD), które zostało zbudowane bezpośrednio obok autostrady D4, w pobliżu węzła Lety. Znajduje się tam m.in. centrum zarządzania ruchem, miejsce dla pojazdów patrolowych i technicznych, sprzęt do zimowego utrzymania, magazyn soli oraz urządzenie do produkcji solanki. Flota Via Salis Operations wzbogaciła się o pięć pojazdów Scania P 410 z konfiguracją osi 6×4 oraz jeden pojazd z konfiguracją osi 8×4. Pojazdy wyposażone są w 12,7-litrowe, sześciocylindrowe silniki, zapewniające moc do 410 KM (302 kW) i moment obrotowy do 2150 Nm przy 900–1340 obr./min. Te pojazdy zostały wyposażone w skrzynię biegów Scania Opticruise 12+2, która umożliwia bezproblemową pracę przy ciężkich zadaniach. Wśród dostawców części i sprzętu znajdują się między innymi marki i firmy Fornal, MTM Tech, Kobit, Schmidt, Palfinger i VS Mont.

ZAKUP CZECHOWSKIEJ WINIETY AUTOSTRADOWEJ