Gotowy na sezon zimowy Dyrekcja Dróg i Autostrad Republiki Czeskiej
Blisko dwieście pługów śnieżnych, 44 000 ton roztworu solnego i 830 pracowników utrzymania czeka na tegoroczny sezon zimowy w Dyrekcji Dróg i Autostrad Republiki Czeskiej (ŘSD). Pierwsze zadania już rozpoczęły się z powodu śniegu w Rudawach, Karkonoszach, Jesionikach i innych wyżej położonych miejscach. Na drogach szybkiego ruchu w górach w nadchodzących dniach prognozuje się pierwszy opad śniegu, a również gotowość jest na przykład na autostradzie D1 w Wysoczynie. Na podstawie prognoz meteorologicznych centra utrzymania dróg koordynują, gdzie i kiedy można spodziewać się opadów śniegu, a odpowiednio kierują pługami śnieżnymi. Pracują już w pełnej gotowości na przykład na drodze I/44 przez Przełęcz Červenohorską, jak również w innych miejscach w regionie Ołomunieckim, gdzie w ciągu ostatnich dwóch dni zużyto 50 ton soli i ponad 18 000 litrów roztworu solnego. Własni pracownicy ŘSD zapewniają przejezdność łącznie około 1 100 kilometrów autostrad i głównych dróg. Utrzymanie autostrad jest zadaniem centrów regionalnych, gdzie jeden ośrodek przypada średnio na 50-kilometrowy odcinek. W przygotowanych zmianach uczestniczy łącznie 677 kierowców i 153 dyspozytorów, a do dyspozycji mają 196 pługów śnieżnych. Dodatkowa siła robocza i technika do utrzymania głównych dróg w sezonie zimowym są w gotowości w firmach serwisowych. Łącznie do dyspozycji jest 44 005 ton soli, 2 715 000 litrów roztworu solnego i 1 516 000 litrów chlorku wapnia, który pomaga szczególnie przy niskich temperaturach, gdy sól i roztwór solny są mniej skuteczne.
Każdego roku w zimie ŘSD zużywa około 40 000 ton soli i około dziesięciu milionów litrów roztworu solnego. W sezonie zimowym 2023-2024 koszty utrzymania autostrad w warunkach zimowych wyniosły około 150 milionów koron. **Ruch pługów śnieżnych można śledzić online** W tym sezonie również dostępny jest portal internetowy Pohyby vozidel zimní silniční údržby, gdzie można śledzić ruch pojazdów do odśnieżania na stronie udrzba.rsd.cz. Szczegóły dotyczące przejezdności można również znaleźć na stronie internetowej Narodowego Centrum Informacji Transportowej pod adresem www.dopravniinfo.cz. Na mapie pojawiają się trasy i aktualne lokalizacje pojazdów, a kolor trasy zmienia się w zależności od czasu ostatniego nacisku na powierzchnię drogi. Klikając na ikonę pojazdu, można zobaczyć kierunek ruchu i działalność utrzymaniową danego pojazdu. Trasa, która nie była utrzymywana przez ostatnie sześć godzin, pozostaje szara. Autostrady i główne drogi pierwszej klasy są w pierwszej kolejności utrzymywane w zimowych warunkach w celu usunięcia problemów związanych z zimowymi warunkami, a czas reakcji nie powinien przekraczać 30 minut od momentu zauważenia.