W ostatnim czasie często spotykamy się z zamknięciami pasów ruchu z powodu remontów drogowych na najbardziej ruchliwych autostradach. Jest to część szeroko zakrojonego planu, w ramach którego MKIF Zrt. od 1 września 2022 roku przejęła drogi szybkiego ruchu w celu ujednolicenia ich na jednym poziomie technicznym. W ciągu trzech lat odnowionych zostanie ponad 500 kilometrów; teraz pokazujemy, co się wydarzyło w tym roku.
Do maja tego roku Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. wymienił nawierzchnię na ponad 100 kilometrach, pokrywając obszar o powierzchni 870 tysięcy metrów kwadratowych. Na podstawie danych prace zakończono na 33 odcinkach na pięciu różnych drogach szybkiego ruchu (M1, M3, M7, M30, M35). Na M7 wyremontowano już od marca pięć odcinków o łącznej długości 40 kilometrów. Tu również przeprowadzono znaczne prace remontowe obiektów inżynieryjnych, odnawiając 18 mostów. Podczas wakacji, między Budapesztem a Balatonem, również w tym roku nie będą planowane prace. Na M7 wymieniany jest asfalt na powierzchni ponad 1 miliona metrów kwadratowych. Odnowione odcinki M7 to: - między Balatonaligą a Siófokiem na 8 kilometrach, - w okolicach Kőröshegy na 6,5 kilometrach, - w pobliżu Balatonszemes i Balatonlelle na 5,3 kilometrach, - w okolicach Sávoly na 2 kilometrach, - między Petrivente a Letenye na 8,4 kilometrach. Na autostradzie M3 wiosną odnowiono osiem odcinków o łącznej powierzchni 360 tysięcy metrów kwadratowych, a także przeprowadzono remont sześciu mostów.
Miejsca prac: - między Füzesabony a Szihalom na 6 kilometrach, - między Szihalom a Mezőkövesd na 8 kilometrach, - w okolicach Szentistván, Mezőkeresztes i Hejőpapi na 0,5 kilometrach, - między Mezőkeresztes a Gelej na 8,5 kilometrach, - między Polgár a Görbeháza na 10 kilometrach, - w okolicach Kálmánháza na 4,5 kilometrach. Wiosenne prace dotyczyły również autostrady M35: - w pobliżu Debrecen-Józsa na 5,3 kilometrach, - na zjeździe Debrecen-Ondód na odcinkach 1,4 i 1,3 kilometra. Na autostradzie M1 wiosną tego roku również były prowadzone mniejsze prace: - między Bábolna a Bőny na 7 kilometrach, - między Bicske a Óbarok na 0,9 kilometra, - w okolicach Tata, Kisigmánd i Győr na mniejszych odcinkach. W tym roku MKIF Zrt. wymienia zużyty asfalt na powierzchni co najmniej 350 tysięcy metrów kwadratowych na M1, co oznacza około 100 kilometrów pasa ruchu. Podobnie jak w zeszłym roku, prace będą organizowane w taki sposób, aby w okresie większego ruchu tranzytowego w sierpniu nie planowano prac. W 2024 roku nastąpi ujednolicenie na dziewięciu drogach szybkiego ruchu, w tym na różnych odcinkach M1, M3, M7, M30, M35, a także M4, M8, M15 i M70. Szeroko zakrojony program, największy remont dróg szybkiego ruchu na Węgrzech, rozpoczął się w zeszłym roku.
Remonty dotyczą 538 kilometrów w latach 2023-2025. Zgodnie z umową koncesyjną MKIF Zrt., na 43% z 1237 kilometrów dróg szybkiego ruchu muszą zostać wykonane jakieś prace. W pierwszym roku wymieniono nawierzchnię na 3,6 miliona metrów kwadratowych, zużywając pół miliona ton asfaltu. W tym roku wymiana nawierzchni odbędzie się na kolejnych 3,9 miliona metrów kwadratowych, a także może zostać odnowionych 110 mostów. W tym roku prace mogą również dotyczyć dróg prowadzących do miejsc postojowych i wjazdów na węzły, z okresowymi zamknięciami. Aktualne informacje o pracach są regularnie przekazywane podróżującym za pośrednictwem ÚTINFORM, na stronie internetowej i stronie na Facebooku MKIF Zrt.